Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Tuesday 20 November 2012

Sudah Menggigit.. Allahu Akbar!


"(Orang-orang Yahudi dan orang-orang munafik) dengan keadaan bersatu padu sekalipun, tidak berani memerangi kamu melainkan di kampung-kampung yang berbenteng kukuh, atau dari sebalik tembok. (Sebabnya): permusuhan di antara mereka sesama sendiri amatlah keras; engkau menyangka mereka bersatu padu, sedang hati mereka berpecah belah (disebabkan berlainan kepercayaan mereka). Yang demikian itu, kerana mereka adalah kaum yang tidak memahami (perkara yang sebenarnya yang memberi kebaikan kepada mereka)."

[Al-Hasyr: 14]



Berikut adalah petikan daripada Ust Haris, seorang penggerak IKRAM Mesir mengenai isu serangan Israel terhadap Gaza.

Aslm

1. Dalam isu palestin dan Israel, mesir sejak sekian lama menjadi orang tengah

2. Ahad lepas, telah datang ke Cairo pemimpin tertinggi tentera Israel utk berunding dgn Mesir berkaitan isu serangan terhadap Gaza. Buat pertama kalinya dia membawa pulang 3 syarat utk berlakunya sebarang gencatan senjata dgn pihak Hamas. Sejam selepas kepulangannya ke Tel Aviv, berlakulan serangan paling sengit yg mengorbankan 26 syuhada', 12 drpnya drp satu keluarga, separuh drpnya kanak2 dan wanita . Serangan ini dilancarkan kerana Israel amat marah dgn syarat yg dikenakan oleh Hamas di samping melihat keupayaan Hamas memaksakan ketakutan kpd rakyat Israel yg mendiami Tel Aviv, Quds, Heifa, Iliyat dan menjadikan bandar2 ini ibarat neraka bagi mereka dan menghancurkan ekonomi Israel.

3. Perunding Hamas iaitu Khaled Mas' al dan Ramadhan Syalah telah meletakkan tiga syarat ini dalam pertemuan dgn Presiden Mursy, pengarah Perisikan Mesir dan Turki, dan Amir/ Raja Qatar. 3 Syarat ini disampaikan kpd perunding Israel oleh perunding Mesir( Perisikan Mesir)

A. Jaminan antarabangsa drp Amerika dan negara Barat utk tidak berlaku lagi sebarang serangan ke atas Gaza selepas ini dan tidak mengulangi lagi kedurjanaan Israel ini. Ianya juga tidak sekadar gencatan senjata dalam masa terdekat ini

B. Menghentikan tindakan membunuh pemimpin/ rakyat Palestin oleh Israel

C. Menamatkan kepungan terhadap Gaza dan membuka semua pintu masuk ke Gaza.

Manakala perunding Israel hanya meminta satu permintaan sahaja iaitu menghentikan serangan peluru berpandu Hamas dan Israel akan menghentikan serangan udara.

Israel juga sebenarnya takut utk melakukan serangan darat dgn memasuki Gaza kerana bimbang ttg keselamatan tentera mereka bila memasuki kawasan Gaza ( dicolek dsb). Ini diunhkapkan oleh ketua mereka secara terangan " tiada cadangan utk menawan Gaza atau sebarang serangan darat.

Rujukan. Makalah Muhammad Jamal Arafah, akhbar Hurriyah selasa 20 Nov.

Semoga Gaza dilindungi Allah melalui tangan2 mujahidin Qassam dan bantuan berbagai bentuk drp seluruh dunia twrmasuk drp kita semua.

Wassalam
Us Abd Haris, Cairo

No comments: