Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Saturday 3 November 2012

Sebaik-Baik Teman...


“Wahai kaumku! Sesungguhnya kehidupan dunia ini hanyalah kesenangan (untuk sementara waktu sahaja), dan sesungguhnya hari akhirat itulah sahaja negeri yang kekal"

[Ghafir: 39]

"Sesungguhnya apabila mayat telah dikuburkan, dia mendengar bunyi tapak kaki orang yang menyelenggarakannya, ketika pulang dari tempat pengebumian. Jika dia seorang Mukmin, maka ibadah solat akan berada di kepalanya, puasa berada di samping kanannya, zakat di sebelah kirinya sementara seluruh perbuatan baiknya seperti sedekah, silaturrahim, amalan yang makruf, dan perlakuan ihsannya kepada manusia berada di kedua-dua kakinya"

[Hadis diriwayatkan Ibnu Hibban]

"Allah menetapkan (pendirian) orang-orang yang beriman dengan kalimah yang tetap teguh dalam kehidupan dunia dan akhirat; dan Allah menyesatkan orang-orang yang berlaku zalim (kepada diri mereka sendiri); dan Allah berkuasa melakukan apa yang dikehendakiNya."

[Ibrahim: 27]

Ya Allah, golongkan lah kami bersama mereka yang Kau kasihi dan mereka juga kasih kepada-Mu...tetapkan pendirian, keyakinan dan kehidupan kami yang didasarkan oleh kitab-Mu dan sunnah Rasul-Mu, s.a.w,, matikan lah kami dengan keyakinan ini dan bangkitkan kami semula berdasarkan keyakinan ini...semoga Engkau menerima segala amalan kami dan menjadi sebaik-baik teman...ameen.



Muhasabah diri di ambang senja kehidupan...Allahu a'lam

No comments: