Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Sunday 17 May 2009

Man Versus Women. Who Will Rule, Man Rules?


Pada penghujung bulan April yang lalu, seorang pelajar lelaki mewakili jawatankuasa Speaker’s Corner, dengan nada yang bersopan mempelawa aku untuk menyampaikan pengucapan awam pada keesokan harinya. “Biasa ke buat kerja-kerja last minute macam ni? Tanya ku kepada Firdaus. “Bukan begitu Miss...” Sangkal Firdaus sambil menuliskan tajuk di atas kertas bagi membantu aku menyusun maklumat yang bakal aku sampaikan selama lima minit cuma. Man Versus Women. Who will rule, Man rules?. Aku sempat mengucapkan terima kasih kepada Firdaus kerana memberi peluang untuk aku menyahut cabaran pada tahun ini. Jika tidak, kempunan aku setelah tidak kesampaian hajat ku pada tahun lalu.

Jika Speaker’s Corner di Hyde Park, London memberi kebebasan kepada sesiapa sahaja untuk berucap selama mana mungkin tanpa batasan tajuk, di IPGM, Ipoh pula konsep Speaker’s Corner agak berbeza. Kekangan masa menjadi faktor utama amalan kebebasan hak dihadkan. Hasrat murni kewujudan Speaker’s Corner untuk menggarap bakat pelajar berkomunikasi khususnya ala-ala pidato dalam semua jenis bahasa di kalangan pelajar sewajarnya mendapat pujian semua warga pelajar IPGM, Ipoh. Setakat ini, sambutan daripada para pelajar di kalangan unit Bahasa Inggeris yang menjadi pemidato dan pendengar yang taat pada setiap hari khamis, sungguh mengalakkan. Pernah pada satu ketika, seorang pelajar yang fasih berbahasa Mandarin daripada unit Bahasa Inggeris turut berpidato. Slot ini perlu terus mendapat sokongan semua demi meyuburkan kebebasan bersuara yang sihat lagi terkawal di IPGM, Ipoh.
Saat yang aku nanti-nantikan telah tiba. Encik Ernest, Encik Lim dan Puan Kana turut hadir memberikan sokongan. Dua orang pelajar perempuan terpilih telah mendahului ku memperdengarkan hujah mereka yang lebih tertumpu kepada perbezaan fizikal serta fungsi sosial kaum Adam dan Hawa. “Miss, usually lecturer will be the last speaker...” Jelas Cik Pengerusi Majlis yang sempat aku tegur sapa semasa menunggu giliran ku untuk berucap. Aku akur dan menggangguk sambil tersenyum. Sebenarnya, sebagai seorang guru yang telah berkhidmat lebih daripada 15 tahun di beberapa buah sekolah di bumi Perak Darul Ridzuan yang tercinta ini, aktiviti sebegini bukanlah sesuatu yang janggal dan sukar bagi ku. Kesempatan berdiri di Rostrum untuk menyampaikan amanat dan pengumuman dalam kapasiti sebagai Guru Disiplin, Guru Kelab Kembara, Guru Bertugas dan pemimpin yang dilantik dalam persatuan sosial berdaftar turut aku manafaatkan sepenuhnya.


Latihan-latihan perolehan kemahiran hidup yang amat bernilai itu ingin aku kongsikan bersama para pembaca budiman dalam bicara Lima Minit Cuma. Berbalik kepada tajuk perbincangan: Man Versus Women. Who will rule, Man rules?. Lelaki dan wanita mempamerkan dua kualiti yang kontra namun berpadu menjadi sebahagian daripada sistem. Perbezaan yang disengajakan oleh yang Maha Pencipta tanpa perlu kepada sebarang pembetulan.

Dan tiap-tiap jenis Kami ciptakan berpasangan, supaya kami dan mengingati (kekuasaan kami dan mentauhidkan Kami). (Adz-Dzaariyaat: 49)
Lelaki dan wanita sejak azali mempunyai perbezaan yang ketara dalam banyak aspek. Di antaranya, perbezaan semula jadi dari segi rupa bentuk fizikal, keupayaan, kecenderungan, mental, emosi dan physikologi.
Contohnya, kekuatan ingatan kaum lelaki dan wanita turut berbeza. Menurut kajian, setiap 7 minit kaum lelaki auto-delete manakala kaum wanita auto- saved. Kaum wanita dilengkapi dengan organ peranakan untuk melahirkan zuriat keturunan manusia. Kaum lelaki mempunyai kekuatan fizikal luar biasa sesuai dengan fungsi kejadian mereka untuk melakukan kerja-kerja yang berat. Jelaslah bahawa kaum lelaki dan kaum wanita memiliki kekuatan yang sama tetapi dalam kategori yang berbeza. Walaupun kaedah Sains dan Teknologi membuktikan kedapatan segelintir lelaki yang boleh mengandung dan melahirkan anak setelah melalui pemindahan organ peranakan, kaum wanita yang merubah tabiat pemakanan untuk memiliki tubuh sasa mirip lelaki, namun semua itu tidak mampu menandingi ciptaan Allah yang Maha Agung lagi Maha Berkuasa.
Lelaki dan wanita tidak diciptakan untuk bersaing di antara satu dengan yang lain dalam erti kata yang sempit. Lelaki dan wanita juga tidak diprogramkan oleh yang Maha Bijaksana untuk mendominasi spesies yang berlainan gender bagi mengundang kebinasaan. Ciri-ciri unik dan tersendiri lelaki dan wanita seharusnya difahami untuk mengoptimumkan kehidupan dalam batas-batas yang dibenarkan agama. Dunia ini akan menjadi hambar tanpa lelaki dan tanpa wanita. Lelaki dan wanita yang bersifat complementary, saling lengkap melengkapi di antara satu sama lain bagi memeriahkan pencapaian matlamat kemenjadian insan.


Wahai umat manusia! Sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan, dan Kami telah menjadikan kamu berbagai bangsa dan bersuku puak, supaya kamu berkenal-kenalan (dan beramah mesra antara satu dengan yang lain). Sesungguhnya semulia-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu, (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Mendalam PengetahuanNya (akan keadaan dan amalan kamu). (Al-Hujuraat: 13)

Lelaki dan wanita tidak memerintah di antara satu sama lain tetapi saling hormat menghormati hak masing-masing. Kita sama dari segi kedudukan dan pertanggungjawaban bagi menjalankan kewajipan tugas-tugas khalifiah untuk memakmurkan bumi Allah ini.


Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. (At-Taubah: 71)

Dengan yang demikian, berpegang teguhlah kepada Al-Quran yang telah diwahyukan kepadamu; kerana sesungguhnya engkau berada di atas jalan yang lurus. Dan sesungguhnya Al Quran itu memberikan kemuliaan dan peringatan kepadamu (wahai Muhammad) dan kepada kaummu; dan kamu akan ditanya kelak (tentang isi kandungannya yang kamu telah amalkan).
(Al-Zukhruf: 43-44)

Pada hakikatnya, kaum lelaki dianugerahkan beberapa keistimewaan daripada kaum wanita, membolehkan kaum lelaki memimpin kaum wanita disamping mereka. Kaum wanita bukan diciptakan untuk diperintah oleh kaum lelaki untuk menuruti arahan dan kehendak mereka.


Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka...(An-Nisaa’:34)


Kita berinteraksi dengan kaum lelaki dan kaum wanita dalam kehidupan harian kita. Sama ada kaum lelaki dan kaum wanita di kalangan kaum kerabat kita atau rakan-rakan seperjuangan kita atau rakan-rakan sejawat kita. Kita tidak semestinya perlu hidup bersama seorang lelaki atau seorang wanita untuk memahami mereka. Kerana bukan semua manusia diuji dengan perkahwinan. Allah yang menciptakan manusia Maha Mengetahui kemampuan setiap penciptaanNya. Yang pasti, kita berusaha memahami di antara satu sama lain walaupun dalam banyak ketika kita sering melakukan kesilapan. Sifat kejadian manusia yang bersifat pelupa tidak akan sunyi dengan kesilapan. Yang penting, kita tidak sengaja melakukan kesilapan atau mengulangi kesilapan yang sama secara berterusan. Sebab itu kita perlu kepada peringatan sepanjang masa.


Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian - Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.(Al-‘Asr:1-3)


Sebelum Aku mengundurkan diri, aku menyarankan beberapa koleksi buku dalam simpanan ku sebagai bahan bacaan kepada pendengar. Man Are From Mars, Women Are From Venus oleh John Gray, PhD, Men Made Easy oleh Kara Oh, PhD dan Are You The One For Me oleh Barbara De Angelis, PhD. Terima kasih penganjur Speaker’s Corner.

No comments: