Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

Monday, 25 May 2009

Apa katanya setelah menerima anugerah?!


Kata-kata Tokoh Guru JIM 2009: Siti Aishah bt Mahamad


" Salam ikhwah /akhawat seiring sejalan dalam meniti perjuangan kehidupan menuju Allah SWT Semoga kita berada dalam iman dan taqwa kepada Allah SWT Tentu sahabat ternanti-nanti ,hai mana pula tokoh guru jim ni ?


Pada petang jumaat, selepas dapat panggilan ajk MGI ,ana terus mengadu dengan suami "Ya Allah macam mana ni akhi ,MGI nak anugerah tokoh guru pula "? Suami ana bersahaja je "YDP Pahang diarah mencalonkan KW JIM Pahang" .Hmm Geli hati dibuatnya . Walaupun begitu disudut hati rasa kecut perut , bimbang amalan selama ini jadi seperti habuk beterbangan / takut tidak diterima Allah).Cepat- cepat sebut astagfirullah .subhanallah dan alhamdulillah .Memang pengajaran dalam usrah begitu mengesani diri ana , minggu lepas Ukhti Asiah telah menyampaikan pengajaran surah al Fath dari buku tafsir Dr Tuwfik Waie .Moga kita tidak terlalai dengan anugerah dan nikmat dunia.Bila dapat berita gembira @kemenangan Fassabih Bihamdirabbika wastaghfir.Innahu ka na tauwa ba.


"Suami ana bercakap lagi "AJK MGI tu kan ikhwah akhawat kita tentu mereka dah bersyura dan bekerja keras buat yang terbaik untuk kebaikan semua guru" Lega sikit debaran hati ni jazakalahu khair untuk suami yang sentiasa sabar ,memahami dan membantu. JZKK atas keperihatinan dan ukhuwah JKP ,MGI .anak-anak dan ikhwah akhawat fillah .Sahabat yang dirahmati AllahBersama ikhwah /akhawat dalam tarbiyah dan dakwah ini ,ana redha dengan anugerah sebagai "suatu anugerah" meraikan dan mengikhtiraf sahabat dalam konteks hubungan sesama manusia .kerana Allah bukan berdasarkan senarai jawatan /kejayaan .Kita masih ingat JIM organisasi tarbiyah dan dakwah bukan kakitangan perkhidmatan awam/swasta dimana kita di arah menulis dalam borang prestasi tahunan . .Setiap sesuatu ada hikmahnya .


InsyaAllah ekoran daripada anugerah tokoh ini ,kami telah bersetuju untuk menulis dan menerbitkan buku catatan perkongsian pengalaman dakwah di sekolah ( Penasihat PM Dr Umi Kalsom )dan mengalu-alukan semua guru JIM ambil berat tentang tarbiyah diri & keluarga .JOM USRAH ,,JOM BAWA USRAH ,JOM DAKWAH dan JOM MENULIS.( Sebelum ini kak ada menulis juga satu artikel tentang perkongsian dakwah di sekolah boleh lah baca dalam Risalah Pemimpin 9 . JIM , ms 153-163.) Dulu pakai topi guru JIM sekarang tokoh guru JIM ,hai makin rebeh rasa rasa bahu ni .jenaka sikit ya ; nampak macam serius sangat!Kita kena izzah dengan Fikrah syamil yang kita bawa & mesti yakin kita dapat memberi yang istimewa dan terbaik untuk insan yang bersama kita.Jika kita serupa je dengan guru guru lain , mari kita muhasabah diri .Moga Allah terus beri quwwah hingga syahid dijalan ini. .Anugerah !anugerah ! sudah tentu kita semua merindui anugerah syurga yang juga pastinya kerana redha dan Rahmat Allah kepada kita bukan kerana amalan/ kejayaan Walaupun usaha beramal /mencipta kejayaan merupakan jalan-jalan menggapai redha dan rahmat Allah..Segala yang baik datang daipada Allah ,mana yang kurang sedia dinasihati "

Wallahu a'lam .

No comments: