Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Thursday 4 December 2008

Menghayati Roh Pengorbanan II...



Salam...



Pada 14 Oktober 2008 yang lalu, saya dan semua warga Jabatan Sains IPIP khususnya unit F5 telah menganjurkan "Science Fair 2008". Projek yang pada asalnya di skala kecil-kecilan telah menjadi "mega" walaupun sambutannya di peringkat Institut dengan penglibatan langsung tiga buah sekolah rendah berhampiran IPIP dan Jabatan Alam Sekitar Negeri Perak. Kami terhutang budi kepada ketua Jabatan Sains, Tuan Haji Lokman Hakim Bin Abdul Wahid yang memberikan sokongan penuh yang berterusan dan mempengerusikan beberapa siri mesyuarat sebelum berlansungnya pesta tersebut. Para pensyarah, pelajar dan staf bukan akademik telah bertungkus lumus di "booth" dan melaksanakan tugas masing-masing dengan penuh dedikasi tanpa mengira masa, tenaga dan wang yang dibelanjakan sebelum hari keramaian. Segala pengorbanan dan penat lelah seolah-olah terlunas setelah program sehari suntuk itu dirasmikan oleh Pengarah IPIP, Tuan Haji Abdul Kadir Bin Basiran (bukan mudah bagi beliau untuk meluangkan masa dengan jadual tugas yang ketat) dan dilaksanakan dengan jayanya.
Cuba renungkan sedutan refleksi daripada Muhammad Rafiq selaku pengurus projek:
"Pameran yang julung-julung kali diadakan ini telah melibatkan banyak usaha tidak kira daripada kalangan pensyarah terutamanya pensyarah-pensyarah Jabatan Sains, staf-staf IPIP mahupun pelatih-pelatih atau fasilitator-fasilitator projek. Persiapan yang dilakukan seawal sebulan telah membuahkan hasil yang memberangsangkan. Pameran yang membawa objektif memupuk kesedaran dan pengetahuan sains di kalangan warga IPIP, masyarakat dan warga pendidik institusi-institusi pendidikan setempat melalui pelbagai aktiviti yang mendidik, interaktif lagi menghiburkan jelas telah mencapai matlamatnya apabila maklum balas yang ditulis dalam buku pelawat kebanyakannya menyatakan mereka telah belajar sesuatu daripada pameran ini. Namun bagi saya, pameran ini juga merupakan platform kepada kami jawatan kuasa kerja khususnya pelatih unit F5 untuk menonjolkan bakat kepimpinan dalam merancang dan melaksanakan sesuatu projek di mana akan menjadi perkara biasa apabila di sekolah nanti."

Para pelajar unit F5 sentiasa dekat di hati saya. Sejak tahun 2006, selama tiga semester tempoh persediaan hinggalah dua semester di 2008 program pengijazahan bermula, kami telah berkongsi banyak peristiwa suka dan duka. Kuliah bersama mereka merupakan makmal kajian tindakan saya yang berkaitan dengan senyuman. Saya melihat sendiri perubahan positif berlaku dalam diri mereka. Mereka juga mengakui perubahan komunikasi yang lebih positif di antara kami. Perubahan memerlukan masa...diukur seadil-adilnya tanpa sebarang perasaan prajudis kerana kita semua insan bukan barangan keluaran kilang yang "zero defect" yang sentiasa dikawal bagi menepati piawaian ISO. Kenangan manis dan segalanya yang berkaitan dengan unit F5 telah menjadi "sentimental value" buat saya. "Science Fair 2008" ini telah menjadi icon kesungguhan berkerja dan hubungan erat di antara mereka. Selain daripada mengecapi hasil dan keseronokan, lagi berharga pengalaman yang dilalui dalam proses penghasilan sesuatu itu...melaluinya kita mendidik dan mematangkan diri. Saya doakan "Science Fair" yang lalu akan menjadi titik tolak untuk merintis laluan kecemerlangan dalam setiap tindakan serta kualiti tugasan mereka pada masa depan sehingga merealisasikan segulung ijazah pendidikan kelas pertama, amin. Tidak mustahil untuk mencapai cita-cita dengan usaha yang bersungguh-sungguh dan keyakinan yang tinggi disertai dengan tautan yang kukuh kepada Maha Pencipta. Seperti mana kata madah pujangga:


" Sesungguhnya kenyataan hari ini adalah impian semalam,
dan impian hari ini menjadi kenyataan esok hari"


Pada hari yang indah itu, lagu "kau di hati ku" sentiasa berkumandang di udara IPIP...
Jangan menangis bertenanglah
Peganglah tanganku dan digenggam erat
Ku melindungi dari apa yang datang
Berhentilah menangis
Tubuhmu kecil bertenaga
Dalam dakapanku kau tenang dan lena
Pertalian kita takkan terputus
Berhentilah menangis
Kau dihatiku
Kau dihatiku
Hari ini dan selamanya
Kau di hatiku
Walau apa katanya
Oh... kau di hatiku
Selamanya
Mengertilah apa yang kami rasa
Tak berkeyakinan apa yang dikatanya
Kami berbeza tapi di hati kami
Tiada apa yang berbeza
Jangan kau dengar mereka tak tahu
Saling memerlu dan membantu
Di suatu masa kutahu
Destinasi tiba kau harus tabah
Ku 'kan bersamamu bersabarlah
Di suatu masa kutahu
Buktikan bersama kau
Selamanya
Bersamamu
Ku selalu bersamamu
Selama-lamanya
Pandanglah ke bahumu (3X)
Di sisimu selamanya

"Strive For The Best and Be The Best F5!"

No comments: