Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Friday 9 October 2015

Sepatu...Sepatut...



Tentang kasut....Al Marhum Nik Abdul Aziz Nik Mat menulis dengan gaya bahasa dan penggunaan analogi yang sungguh menarik.

...mereka yang sealiran dalam fikiran dan tindakan, ibarat sepasang kasut antara kiri dan kanan, mempunyai ciri-ciri yang sama, menyebabkan mereka seiring jalan, jika berpisah boleh menyebabkan yang sebelah lagi tidak berguna....seseorang dapat dikenali dalam masyarakatnya hanya dengan melihat siapakah orang-orang yang kerap mengunjunginya, kerana manusia memiliki rakan dan sahabat yang sealiran cara hidup dengan nya...tidak mungkin seorang penipu menemui orang alim untuk mendapat nasihat bagaimana cara menipu yang berjaya, sebab mereka juga tahu bahawa orang baik tidak akan mengajarnya berbuat jahat"...kemudian Al Marhum kongsikan hadis riwayat At Tabrani ini...

"Bermula sesuatu yang baik (khair) ibarat peti besi (khazanah) dan bagi setiap peti besi ada anak kuncinya, maka berbahagialah bagi orang yang Allah jadikan dia sebagai anak kunci kebajikan dan penghalang kepada kejahatan. Sebaliknya, celaka (neraka) bagi sesorang yang menjadi kunci kepada kejahatan dan penghalang kepada kebaikan"

Selamat Menyambut 1 Muharram 1437 Hijriah. Semoga bermanfaat. Allahu 'alam.

No comments: