Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

Monday, 21 September 2015

Pengorbanan dan AMANAH...





Memahami dan mendoakan kejayaan perjuangan pendokong dan penyokong AMANAH ke arah Malaysia sejahtera serta dirahmati...Aamiin

Lirik Lagu Rasmi AMANAH.

Islam agama yang indah,
Teras perjuangan kita,
Membela rakyat dan nusa,
Tanpa mengira bangsa dan agama
Menegakkan keadilan,
Menentang kezaliman,
Bersatu bekerjasama,
Membina masa depan negara,
Akhlak terpuji,
Walau di medan juang,
Pendekatan inklusif,
Amanah progresif peduli,
Parti Amanah Negara,
Harapan rakyat Malaysia,
Parti Amanah Negara,
Membawa Rahmat untuk semua.


"Apakah yang membezakan seorang ahli politik dengan seorang negarawan?
Ahli politik hanya memikirkan "the next election"...manakala negarawan (statesman) memikirkan kepentingan negara dan "future generation".

Negarawan akan menumpu pemikirannya kepada dua bentuk soalan..iaitu "Why" dan "Where".
WHY:adalah soalan yang menyorot jauh ke dalam jiwanya..memikirkan mengapa dia melakukan sesuatu..mengapa dia harus maju ke hadapan..mengapa dia yang harus menjadi suara kuat mewakili semua yang di bawah tanggugjawabnya..
WHERE:bermaksud memikirkan ke arah mana dia mahu dan mampu membawa nasib semua dan juga arah tuju negara..
Mindset ini harus ditukar menjadi "to do"..sebab sekiranya kekal dengan mindset.."to be"..maka tatkala tercapainya cita-cita...habislah ia di situ..

"Politician" belum tentu negarawan.

Dengan "to do"...maka tiadalah penghujungnya..maka betullah seperti mana yang dinyatakan...tukang sapu sampah (bukan menghina)pun mampu menjadi negarawan...Oleh itu..sesiapa juga mampu menjadi negarawan...
Sebab itu..kebanyakan politician..beritanya terhad kepada dalam surat khabar harian...manakakala negarawan..kata-katanya ..segala usahanya..jasa baktinya termaktub dan kekal dalam lipatan zaman..dalam buku-buku sejarah."



"Wahai orang-orang yang beriman! Bertaqwalah kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya); dan hendaklah tiap-tiap diri melihat dan memerhatikan apa yang ia telah sediakan (dari amal-amalnya) untuk hari esok (hari akhirat). Dan (sekali lagi diingatkan): Bertaqwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Amat Meliputi PengetahuanNya akan segala yang kamu kerjakan.
Dan janganlah kamu menjadi seperti orang-orang yang telah melupakan (perintah-perintah) Allah, lalu Allah menjadikan mereka melupakan (amal-amal yang baik untuk menyelamatkan) diri mereka. Mereka itulah orang-orang yang fasik – derhaka." [Al Hasyr: 18-19]


Semoga landscape politik negara melalui proses pembersihan serta penapisan yang belaku mampu mendidik ahli politik yang AMANAH dan rakyat Malaysia sebagai NEGARAWAN, Aamiin. Allahu 'alam.

\



No comments: