Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Wednesday 11 April 2018

Bukan Lagi Darah Daging



PRU 14 - A citizen betrayed. Open Confession to our politicians.
37 tahun lalu, saya dilahirkan dan dibesarkan di Labis, Johor. Ada beberapa perkara wajib yang secara exclusive nya menjadi DNA orang Johor, antaranya adalah makan nasi wajib ada kicap, goreng pisang (and everything else) dengan sambal kicap, dan Melayu yang secara automatik nya akan setia kepada UMNO.

My entire life and all of my family member's life, kami tidak pernah terima parti lain selain UMNO. Kalau UMNO itu pembekal darah, percaya lah, dalam badan kami ini semua nya adalah darah dengan brand UMNO. For us UMNO cant do no wrong. To be a part of UMNO adalah satu kebanggaan dan satu bentuk kesetiaan bagi Melayu Johor. Even when i was growing up, when ever my grandfather want to gave me a pep talk, he would use UMNO leaders like Rafidah Aziz and Dr Mahathir as examples. Belajar rajin rajin dan jadi seperti mereka. "Jadi orang pandai yang bangunkan bangsa" he said.
For us, hanya UMNO yang akan memperjuangkan nasib melayu, just like what it did back in the 1940s, by our very own Dato Onn Jaafar in Batu Pahat, the district where my grandparents ( who was a hardcore UMNO supporter) live, and my moyang 's stomping ground. I can bet that my great grandparents also vote for UMNO in the most historical election that shape our country.
But then, things started to change within UMNO's leadership as well as Barisan Nasional's, that has also directly change the way government rule this country. Politics have become the field ground where people join just to gain personal profits, tidak lagi seperti dahulu dimana ianya adalah platform untuk membela bangsa, agama dan negara. Adakah anda semua lupa sejarah penubuhan parti parti politik lain yang turut menjadi cabang kepada Barisan Nasional, tentang bagaimana MCA dan MIC ditubuhkan? Semuanya adalah bagi mencapai kesepakatan diantara kaum agar kita semua dapat menikmati kemerdekaan.
For years, saya terpaksa melihat kepincangan dalam parti politik yang menjadi darah daging saya. Dan akhirnya, menjadi sebuah parti yang memalukan akibat tindakan sebahagian besar ahlinya. Menjadi ahli UMNO bukan lagi untuk memperjuangkan rakyat tetapi, memperjuangkan kepentingan sesetengah pihak. Tetapi atas dasar kesetiaan, saya beritahu diri sendiri, maybe it just rumours, maybe it is just done by a few UMNO members, and maybe i should still be grateful for what UMNO have done and fight for the past 6 decades.
Then come the 1MDB and the RM2. 6 billion scandal, it totally crushed what ever faith and loyalty i have left for this party. The act of removing honest peoples that want to bring the truth to light regarding the scandal, the downright spiral of Malaysian economy dan nama baik negara ini di mata dunia, solidify my belief that something must be done to save our country from the abyss.
Ianya sangat mengecewakan, bila keadaan rakyat sekarang adalah lebih teruk dari generasi sebelum kita. Buying power kita yang mula menurun sejak lebih sedekad lalu ( tahun 2000, sebungkus nasi, sekor ikan kembung, sambal dan sayur hanya berharga RM2. 80-3.00, sekarang item yang sama bernilai hampir RM8, peningkatan 300% berbanding kadar kenaikan gaji, fresh graduates engineering tahun 2000 bergaji sekitar RM 1500-1600, fresh graduates sekarang, bergaji sekitar RM2500-2800, peningkatan sebanyak 75-80% sahaja), peluang pekerjaan dalam sektor sains dan teknologi yang juga makin menurun, keadaan social yang semakin tidak stabil dan banyak lagi.
People who know me, knows that saya bukanlah jenis orang yang mengharapkan bantuan, i work hard for everything that i want. Dari rakyat miskin golongan penoreh getah yang makan bubur dan sambal waktu musim tengkujuh, i work hard to change my life dan jadi seorang pekerja professional yang banyak merantau ke seluruh dunia dan berjumpa pelbagai bangsa. Saya tidak mengharapkan segalanya diberikan kepada saya oleh kerajaan tetapi apa yang saya mahu adalah to be given an equal fighting chance to work hard and make my life better. Dan untuk terus menjadikan bangsa dan negara saya sebagai bangsa dan negara yang dihormati. Malaysia dulu pernah menjadi negara kecil yang dihormati dan disegani dunia, sekarang Malaysia hanyalah bahan ejekan dunia.
Undi saya yang terakhir dulu adalah untuk Barisan Nasional, tetapi kali ini, tidak lagi. Kali ini saya perlu menjatuhkan mereka demi menyelamatkan negara yang saya sayang. Saya tidak mahu menghancurkan UMNO yang merupakan darah daging saya, tetapi this is my effort untuk purge out pemimpin mereka yang telah rosak. Duri duri yang mencucuk kedalam daging UMNO perlu di korek keluar, dan ianya adalah suatu yang menyakitkan, tetapi ianya perlu bagi memulihkan UMNO kembali.
Ianya bukan keputusan yang mudah, bagi hardcore UMNO seperti bapa saya, dia kerap mengulang ayat yang sama "kita bukan tidak marah pada Najib tetapi kalau tak sokong UMNO, tiada yang akan bela nasib kita". Tetapi bagi saya, the act of casting my vote untuk parti lain selain UMNO adalah pengkhianatan.
But then again, I am the loyal Citizen that was first betrayed by them, am i not?. Mandat yang saya berikan telah mereka salah gunakan bagi kepentingan mereka sendiri. There fore, pengkhianatan ini adalah ssesuatu yang saya perlu lakukan untuk menyedarkan pimpinan sekarang dan pemimpin pada masa hadapan, bahawa anda tidak boleh berbuat sesuka hati anda. Anda dipilih sebagai pemegang amanah rakyat, dan sekiranya anda tidak amanah, YOU WILL BE REMOVED. Ini adalah peringatan kepada mereka bahawa they are to serve THE PEOPLE not "THEIR PEOPLE"
This might be a very risky gamble that might left me crying later, but saya pasti dengan suatu perkara, iaitu Dato Onn bin Jaafar dan Tun Razak mungkin sedang menangis saat ini melihat kehancuran segala usaha yang pernah mereka kerjakan dahulu.
Kalau anda juga merasa apa yang saya rasa please spread this around. The politicians NEED to know that they better straighten up themselves for good.
Luahan Ita Hatta - Johor Darul Takzim

No comments: