Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Friday 25 March 2011

Ketika Cinta Bertasbih...


Teringat doa yang syahdu dalam ibadah saie semasa mengerjakan haji pada tahun 2007: "Ya Allah Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung dengan Engkau daripada sejahat-jahat sesuatu yang Engkau kurniakan kepada kami dan daripada sejahat-jahat sesuatu yang Engkau tegahkan daripada kami...Ya Allah sempurnakanlah ajal kami di dalam agama Islam dan temukanlah kami dengan orang-orang yang soleh-soleh di dalam keadaan tidak hina dan tidak terpesona. Ya Allah berilah kepada kami segala kemudahan dan tidak menyusahkan, wahai Tuhan sempurnakan lah amalan kami dengan kebaikan"

Doa ini mengingatkan saya tentang harapan yang menggunung untuk melakukan amal soleh dan semua bentuk kebaikan apabila Allah mengizinkan saya terus hidup dan pulang ke Malaysia. Hanya Allah sahaja yang Maha Mengetahui dan sebaik-baik penilai dengan apa yang berlaku kepada diri saya sebaik sahaja pulang ke Tanah air tercinta ini, serta apa yang berlaku selepas itu. Saya memanjatkan kesyukuran yang tidak terhingga kepadaNya kerana terus menerus membenarkan saya untuk menikmati kehidupan hingga ke hari ini. Cuma, sejak kebelakangan ini, daya ingatan saya agak lemah dan sedikit sebanyak menganggu prestasi kerja saya.

Tahun hadapan, saya akan menyambut ulang tahun kelahiran yang kelima puluh. Jika menurut takwim hijriah (tambah satu tahun setengah kepada umur tahun masihi), usia saya sudah mencapai lima puluh tahun. Sudah separuh abad kehidupan saya di dunia ini. Semoga Allah permudahkan dan membantu segala urusan saya sehingga saat dan ketika saya dijemput menemuiNya. Dia Maha Mengetahui bahawa saya berusaha sedaya upaya saya untuk menjadi hambaNya yang terbaik, amin.

Saya berdoa agar diberi kesempatan dan peluang untuk menulis tentang perkongsian kehidupan membujang dengan kekuatan-kekuatan yang saya perolehi dan penulisan sebagai seorang akademik yang diberi pengiktiran tertinggi oleh senat IPT, insyaAllah. Semoga kehidupan kita dihiasi dan diakhiri dengan kebaikan, amin.

Sabda Rasulullah: "Jika pertambahan umur usia tidak memberikan amalan yang lebih baik maka perut bumi lebih layak didudukinya (mati), lebih baik untuk nya"

Berbalik kepada doa saie di atas, doa ini dianjurkan untuk kita amalkan dalam semua urusan harian:Rabbi Yassir wala tu-‘assir. Rabbi tham-mim bil khayr: "Ya Allah berilah kepada kami segala kemudahan dan tidak menyusahkan, wahai Tuhan sempurnakan lah amalan kami dengan kebaikan" atau "O my Lord, make things easier for me, do not make things difficult for me. O My Lord, let my affairs end with goodness."

Semoga bermanfaat. Allahu a'lam.

No comments: