Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

BINA HARAPAN MALAYSIA

Saturday 3 April 2010

Paru-paru yang menawan kalbu...

Kelazatan luar biasa dinikmati apabila menulis dalam suasana yang 'condusive', ilham mencurah, alhamdulillah. Keselesaan dikecapi dengan melunjurkan kaki, tambahan dengan suasana yang dingin serta iringan alunan lembut ayat-ayat Allah, bacaan seorang pengunjung muda, perempuan, putih dan segak orangnya (sedang menghafal ayat)di tiang seri tidak jauh dari saya, yang sedang mengetuk-getuk 'Miss Delly' di atas rehal meja yang lazimnya digunakan untuk meletakkan Al Qur'an. Tiada tempat lain yang menggamit kebahagiaan di jiwa ini selain perpustakaan atau pusat sumber atau library, di kelilingi ribuan/jutaan buku dan mana-mana rumah Allah yang menjanjikan ketenangan juga keberkatan, amin.

Kejabbbbbbbbbb! Ada student UITM, Shah Alam mohon saya melengkapkan borang soal selidik tentang 'Islamic Banking'. Dah selesai pun...

Kita sambung lagi...di kelilingi dengan mereka yang sejahtera pemikiran dan tindakan turut mendamaikan jiwa. Setiap detik bersama mereka satu keindahan terasa dan sukar untuk dilepaskan. Peluang dan ruang berinteraksi dengan mereka dimanfaatkan sepenuhnya, bertukar-tukar pandangan, ide, berhujjah santai yang menghasilkan keseronokan. Keikhlasan di wajah mereka serta bait-bait ayat yang diucapkan sungguh menyerlah bukan sekadar dipaksa berbicara dan membunga-bungakan bahasa tetapi sifar impak di sanubari dengan pembaziran masa yang amat berharga. Namun, realiti kehidupan tidak selalunya seperti yang kita hajati kerana kita berhadapan dengan kepelbagaian. Harus ditanggani semuanya walaupun kurang kita gemari kerana terdapat 'mutiara' yang perlu dikutip, kepayahan yang amat sangat untuk menghadirkan diri secara fizikal, apa tah lagi menjelmakannya dengan spiritual dalam situasi yang kurang mensejahterakan. Semoga Allah memimpin segala tindakan, menganjari segala kepayahan dan keperitan dalam melakukan ketaatan, amin.

Realiti kehidupan...hidup bersama mereka yang gemar dengan tabiat merokok. Kepedulian mereka terhadap kesejahteraan insan sekeliling sungguh rendah. Ketagihan merokok mengatasi segalanya. Kita dipaksa menghirup udara tercemar dengan asap rokok beracun yang mereka hembuskan. Kedapatan pula mereka yang merokok dengan alasan untuk 'escapism', letih mental, menenangkan fikiran yang bercelaru, mengundang ilham untuk berkarya, penambat kelazatan setelah menikmati hidangan makanan, penat membanting tulang saban hari, mengenyangkan tanpa perlu bersusah payah beriadah untuk meng'urus'kan badan. Visual menggerikan yang dicetak di kotak rokok, sedikit pun tidak merunsingkan mereka malah ada segelintir daripada mereka mempersendakan usaha murni untuk merubah tabiat merokok, mereka menyimpannya sebagai koleksi, tiba-tiba tumbuh hobi baru pula.

Merokok memudaratkan diri penghisabnya dan mereka di sekeliling mereka. Atas alasan ini, merokok itu HARAM. Fatwa yang dikeluarkan turut tidak diendahkan. Terasa pengharaman merokok tidak seberat haramnya hukum meminum arak, haramnya memakan babi, haramnya melakukan zina yang gazetnya jelas termaktub di dalam Al Qur'an. Dari segi statusnya, merokok tetap haram...ketetapan Allah tetap kekal tanpa mengira batas waktu, sempadan geografi walaupun manusia seronok memberi alasan untuk menegakkan hujjah yang rapuh di hadapan manusia lain. Nasihat manusia lain tidak dihiraukan malah dipandang remeh. Isu kewangan dan hak individu bukan menjadi keutamaan lagi dalam membicarakan isu rokok. Perbincangan yang membabitkan isu nyawa dan keturunan yang sihat.

“Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad s.a.w) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik, dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik, dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya, dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya" ( Al-A'raf: 157)

"In view of the harm caused by tobacco, growing, trading in and smoking of tobacco are judged to be haram (forbidden). The Prophet, peace be upon him, is reported to have said, 'Do not harm yourselves or others.' Furthermore, tobacco is unwholesome, and God says in the Qur'an that the Prophet, peace be upon him, 'enjoins upon them that which is good and pure, and forbids them that which is unwholesome'" (Permanent Committee of Academic Research and Fatwa, Saudi Arabia).

Pendekatan yang paling berkesan untuk merubah tabiat merokok dengan serta merta ialah apabila perokok itu sendiri diberitakan mengidap penyakit barah paru-paru. Penyesalan mereka ketika itu tiada kesudahan. Pada masa itu, baru lah terasa pembaziran waktu, pembaziran harta benda dan penggadaian kesihatan mereka selama ini. Terus mereka berusaha dan mengikhtiarkan segala macam pendekatan dan penawar bagi memulihkan kesihatan, mengejar waktu hidup yang semakin singkat, menghargai ahli keluarga dan yang tersayang melebihi batas waktu yang ada. Kesedaran yang menyapa di senja usia natijah kealpaan mereka untuk berhenti merokok.

"Penyakit sebahagian dari ujian Allah terhadap hamba-hamba-Nya, dan Dia tidak menetapkan sesuatu kecuali di dalamnya terdapat kebaikan dan rahmat bagi hamba-Nya...sesuatu yang tidak anda sukai adalah sesuatu yang baik bagi anda..." Amru Khalid: The Power Of Dzikir(2007)

Sabda Rasulullah s.a.w:
"Tidaklah seorang muslim yang menderitai sakit, melainkan Allah gugurkan dosa-dosanya sebagaimana pohon menggugurkan daun-daunnya"

JOM BERUSAHA KE ARAH SIFAR AHLI KELUARGA MEROKOK..

INGAT DETIK YANG BETAPA BERHARGA NYA KESIHATAN & KEBAHAGIAN HIDUP...

Allahu 'alam, moga bermanfaat.

No comments: