Semerbak Kasturi

"Sesungguhnya orang-orang berbakti benar-benar berada di dalam (syurga yang penuh) kenikmatan, mereka (duduk) di atas dipan-dipan melepas pandangan. Kamu dapat mengetahui dari wajah mereka kesenangan hidup yang penuh kenikmatan. Mereka diberi minum dari khamar murni(tidak memabukkan)yang tempatnya masih dilak (disegel), laknya dari KASTURI. Dan yang demikian itu hendaknya orang berlomba-lomba.
(Al-Mutaffifin: 22 - 27)

Friday, 11 January 2008

Kehidupan & Ujian..

Salam Ma'al Hijrah,

Lembaran baru di bulan Muharram, di antara empat bulan..Zulkaedah, Zulhijjah dan Rajab yang dimuliakan Allah ini, marilah sama-sama kita lakukan refleksi diri...sejauh mana kita telah jadikan taqwa sebagai bekalan hidup kita di dalam perjalanan menuju ke kehidupan yang lebih baik dan abadi...

Firman Allah dalam surah Al A'la, ayat: 17

" padahal kehidupan akhirat itu lebih baik dan lebih kekal"

Kita diuji dengan pelbagai bentuk. Kita ditegur oleh Allah dengan pelbagai cara. Allah Maha Mengetahui akan segala rahsia dan lintasan di hati kita. Sebab Dia ..Al Khaliq...The Creator..Maha Pencipta...Dia mencipta kita, Dia mengetahui semua kelemahan dan kekuatan kita. DitegurNya kita dengan penuh kasih sayang.

Ada kalanya Dia menarik sedikit nikmat yang diberikanNya kepada kita....harta benda, kesihatan, orang yang kita sayang, keseronokan, anggota badan, salah satu deria kita, ketenangan jiwa, nyenyaknya tidur, dan banyak lagi dan tidak mampu disenaraikan semua nikmat yang dianugerahkan Nya kepada kita....hambaNya.

Ada kalanya...kita merasakan langsung tidak diuji oleh Allah...rasa hebat...kecemerlang an milik kita pada setiap detik...everything goes fine...nice and contented ......tetapi kesenangan yang kita kecapi itu lah sebenarnya merupakan ujianNya. Yang pasti...Allah uji kita berdasarkan kemampuan masing-masing. Tiada yang terlebih dan tiada yang terkurang. Jika Dia menguji kita di luar kemampuan kita...wanauzubilla h..kita akan kufur nikmat...kita akan kecundang (KO) tetapi Allah sayang pada kita...Dia tegur kita supaya kita tidak terus lalai...kitalah yang memerlukan bantuan Allah....Keperkasaa n dan KekuasaanNya langsung tidak terjejas sedikit pun jika kita berpaling kepadaNya. Kita lah yang seharusnya sangat takut jika Allah berpaling daripada kita...wanauzubilla h.

Dia serapkan sedikit rasa ketakutan (Fear) ke dalam jiwa kita di atas penarikan nikmatNya untuk melihat sejauh mana kita masih bersyukur kepadaNya, setulen mana keta'atan dan kepatuhan kita kepadaNya, masih kah berupaya kita "menjaga" batas-batasNya selepas itu, atau kita angkuh dengan merasakan kita masih lagi hebat dalam banyak hal dan merasakan semua kejayaan yang diraih adalah hasil usaha kita semata-mata. ...sombonglah kita jika begitu keadaannya.

Allah benci kepada orang yang sombong kerana keangkuhan dan kesombongan adalah "pakaian" Allah dan sesiapa yang memiliki sifat ini akan disiksa oleh Allah dan sesiapa masih ada sifat sombong dalam dirinya tidak akan memasuki syurga. Wanauzubillah.

Cuba renungkan penulisan Samira Fayyad Khawaldeh ini dalam bukunya "The Most Beautiful Names of Allah & Gift of a Life Time" ....
...Allah has all pride and glory. He is beyond need and is without imperfection. Allah hates proud people who elevate themselves above others. Pride is to deny the truth and despise people. Punishment for pride in this life is SPIRITUAL BLINDNESS... .

"Pride and glory are My garments, whoever claims them, I torture him"
( Hadis riwayat muslim)

"Allah does not love any man who is proud and boastful"
(Al-Hadid: 23)

"I shall turn away from My signs the arrogant and the unjust; so that even if they see every sign, they will not believe in it"
(Al A'raf:146)

Allahu 'alam, sekian.

1 comment:

Umi Kalthum Ngah said...

Assalamualaikum warahmatullah,

Tahniah di atas rumah baru ini...Moga rajin-rajin menulis selalu...

Wasalam,

NeenaUmi